Szukaj znanych osób

Peter Brötzmann

Peter Brötzmann

Kategoria: Muzycy

Liczba wyświetleń: 9644
Ocena: brak ocen

Lata 1990-2007: Die Like A Dog, Chicago Tentet

Hamid Drake
Hamid Drake

Dopiero w latach dziewięćdziesiątych przypada najbardziej twórczy i artystycznie udany okres Brötzmanna. Rozpoczyna najbardziej cenione przez krytyków wspólprace muzyczne. Jest to przede wszystkim szereg płyt nagranych z sekcją rytmiczną która się składa z basisty Williama Parkera i bębniarza Hamida Drake'a. Parker i Drake, szkoleni w tradycyjnym jazzie (Parker uczył się gry na kontabasie u basisty Coltrane’a, Jimmiego Garrisona), a działający przeważnie w awangardzie, są w stanie podłożyć koherentny rytm pod każde zagranie Brötzmanna. Ich spójne granie – sprawiające wrażenie, że są w stanie ze sobą kontaktować telepatycznie – i techniczna umiejętność przyczyniają się do rozpowszechnienia free jazzu.

Brötzmann tworzy dwa ważne zespoły w tym okresie: Die Like a Dog Quartet, oraz Chicago Tentet.

W skład Die Like a Dog Quartet (wpierw Die Like a Dog) wchodzą Parker i Drake'a, oraz japoński improwizujący trębacz Toshinori Kondo. Ten kwartet nagrywa cztery płyty; z których tylko jedna jest studyjną płytą: jest to "Life And Death of Albert Ayler", poświęcona twórczości Alberta Aylera.

William Parker i Hamid Drake również należą do Chicago Tentet. Ta grupa składa się, jak nazwa wskazuje, z muzyków z Chicago. Płyta Be Music, Night łączy muzykę Tentetu z wierszami Kennetha Patchena.

Brötzmann nadal gra w zespołach o bardzo różnym składzie, nawiązuje coraz nowe partnerstwa z młodymi muzykami, jednocześnie grając z ludźmi, z którymi grał pod koniec lat sześćdziesiątych. Z jego projektów z roku 2006 wyróżnia się płyta Live in Beirut, duet z Michaelem Zerangiem nagrany w Libanie, nawiązujący do nowo powstającej sceny muzyki improwizowanej w Bejrucie.

źródło: wikipedia, licencja GNU FDL, autorzy